Το κείμενο της συνέντευξης στη Κυριακάτικη Κόντρα News και τον δημοσιογράφο Αλφόνσο Βιτάλη

Έχει ήδη δοθεί για δημόσια διαβούλευση το Νομοσχέδιο για την Επιστολική Ψήφο. Πως κρίνετε κατ΄αρχήν τις προβλέψεις του; Μπορεί να υπάρξει συναίνεση του ΣΥΡΙΖΑ σε άρθρα ή στο σύνολο του Νομοσχεδίου;.  

Το σ/ν για την επιστολική ψήφο είναι αναγκαία εξέλιξη αλλά υπό προϋποθέσεις. Το σχέδιο νόμου, που αναρτήθηκε ήδη στη διαβούλευση, αφήνει απορίες και δημιουργεί αρκετές επιφυλάξεις. Το σ/ν χορηγεί τη δυνατότητα επιστολικής ψήφου σε όλους ανεξαιρέτως τους Πολίτες, εντός & εκτός Επικρατείας, και εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια των Πολιτών με ποιον τρόπο θα ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Η έντονη κριτική μας είναι ότι εμπεριέχει κινδύνους κυρίως για τη μυστικότητα της ψήφου και ρευστοποιεί ουσιαστικά και μάλιστα αναίτια και αναιτιολόγητα το εκλογικό σώμα. Το «βεβαρημένο κυβερνητικό παρελθόν» με τις υποκλοπές δεν είναι η καλύτερη συνθήκη για το πλαίσιο λειτουργίας της επιστολικής ψήφου. Υποχρεούμαστε να είμαστε υποψιασμένοι. Θα δούμε λοιπόν την τελική μορφή της πρότασης νόμου και θα διατυπώσουμε τη θέση μας.

–  Αναμένονται μέσα στον Ιανουάριο να έλθουν στη Βουλή οι παρεμβάσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης για τους Ποινικούς Κώδικες. Πως σχολιάζετε αυτές τις νέες αλλαγές που φέρνει το Νομοσχέδιο

Η λογική της Κυβέρνησης, που θεσμοθετεί “α λα καρτ”, ήδη έχουμε την 7η από το 2019 τροποποίηση της Ποινικής Νομοθεσίας με το μόνιμο ρεφραίν της αυστηροποίησης βρίσκει αντίθετο το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας για προφανείς λόγους. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι νομοθετεί με το ένα μάτι στα πρωτοσέλιδα και το ένα αυτί στα δελτία ειδήσεων. Αντί να προσεγγίσει το θέμα της εγκληματικότητας με νηφαλιότητα, ψυχραιμία και, κυρίως, αυτοκριτική, επιχειρεί για άλλη μια φορά να καθησυχάσει την Κοινωνία επισείοντας τις αυστηρότερες ποινές και τον περιορισμό δικαιωμάτων των Πολιτών. Όταν η Επιστήμη διατυπώνει την κοινά αποδεκτή θέση ότι η εγκληματικότητα έχει πρωτίστως κοινωνικές αιτίες, ότι στη μείωση της εγκληματικότητας συντελεί καθοριστικά μία μακρόχρονη και σταθερή αντεγκληματική πολιτική και ότι καθοριστικός παράγοντας αποτροπής του εγκλήματος είναι η πιθανότητα σύλληψης του δράστη, η Κυβέρνηση εξακολουθεί να αυστηροποιεί τις ποινές. Εμείς σ’ αυτό το κρεσσέντο ποινικού λαϊκισμού της Κυβέρνησης δεν πρόκειται να συναινέσουμε.

-Δύσκολη χρονιά για τον ΣΥΡΙΖΑ το 2023.  Οι «πληγές» από τις βαριές εκλογικές ήττες , την διάσπαση κ.α μπορούν να ξεπεραστούν μέσα στους πρώτους μήνες του 2024;

Η αλήθεια είναι ότι το 2023 υπήρξε έτος κατακλυσμιαίων αλλαγών για τον ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Μετά την διπλή εμφατική ήττα το Κόμμα περιέπεσε, όπως ήταν λογικό, σε μεγάλη εσωστρέφεια, εσωστρέφεια που επέτεινε τα προβλήματα της ήττας. Θεωρούμε όμως ότι οι «μετασεισμοί» της ήττας τελείωσαν, η αποχώρηση των βουλευτών ήταν το τελευταίο επεισόδιο και πλέον μπορούμε απερίσπαστοι από εσωτερικά προβλήματα να δούμε και να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της Κοινωνίας. Άρα, ναι μπορούμε να ανακόψουμε την πτωτική τάση και ήδη ξεκινήσαμε τις προσυνεδριακές διαδικασίες, έτσι ώστε το Συνέδριό μας να αποτελέσει πολιτικό γεγονός και να σημάνει την ανάκαμψη.

-Βαρόμετρο οι Ευρωεκλογές του Ιουνίου. Μπορεί να τουλάχιστον να διατηρήσει τις δυνάμεις του ο ΣΥΡΙΖΑ; Η εκλογική νίκη και η πρωτιά σε αυτή την αναμέτρηση είναι ρεαλιστικός στόχος;

Έχουμε 5 μήνες μέχρι της Ευρωεκλογές. Ο χρόνος δεν είναι πολύς αλλά ο πολιτικός χρόνος έχει τους δικούς του ρυθμούς. Το Συνέδριό μας είναι ο πρώτος σταθμός, η δε κατάσταση του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ., όπως αυτή θα προκύψει το επόμενο χρονικό διάστημα, θα μας επιτρέψει να θέσουμε τον στόχο για τις Ευρωεκλογές. Σήμερα αυτό που φαίνεται ανέφικτο, αύριο μπορεί να αποδειχθεί εφικτό. Είναι στο χέρι μας πρωτίστως να ανατρέψουμε την, όντως, δυσμενή μας θέση.

«Μεσαίου» και «μικρού» εκλογικού μεγέθους προοδευτικά κόμματα στην αντιπολίτευση απέναντι σε μια πανίσχυρη εκλογικά και δημοσκοπικά ΝΔ . Υπάρχουν προϋποθέσεις σύγκλισης και συνεργασίας του λεγόμενου προοδευτικού χώρου;

Νομίζω ότι ακριβώς αυτός ο προβληματισμός διατρέχει το σύνολο της Ελληνικής Κοινωνίας. Η μεν συντηρητική πλευρά γιατί ξέρει ότι μόνον έτσι μπορεί να διαταραχθεί η υφιστάμενη ισορροπία, που είναι ανισορροπία, η δε προοδευτική πλευρά γιατί ξέρει ότι μόνον έτσι μπορεί να ανατραπεί η πρωτοκαθεδρία Μητσοτάκη. Εμείς θεωρούμε ότι έχουμε υποχρέωση απέναντι στην Κοινωνία, που δοκιμάζεται από τις πολιτικές της Κυβέρνησης, να πάρουμε κάθε δυνατή πρωτοβουλία και να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για τη δημιουργία προϋποθέσεων σύγκλισης. Αυτό όμως πρέπει να αφορά και τις λοιπές προοδευτικές δυνάμεις. Είδαμε ότι στις τελευταίες εκλογές η απλή αναλογική δεν είχε τύχη, κυρίως χάρις στη μυωπική τακτική των όμορων πολιτικών χώρων. Και στη συνέχεια είδαμε, στις πρόσφατες Δημοτικές Εκλογές την ανταπόκριση της Κοινωνίας στο πανδημοκρατικό προσκλητήριο. Άρα η Κοινωνία έδωσε απάντηση πριν καν τεθεί το ερώτημα.

Η ακρίβεια είναι πλέον ο μεγάλος βραχνάς των νοικοκυριών. Φαίνεται δε πως έρχεται νέο κύμα ακρίβειας και ανατιμήσεων σε βασικά προϊόντα. Πως μπορεί να αναχαιτιστεί και να περιοριστεί τουλάχιστον σε πρώτη φάση το νέο κύμα αυξήσεων;

H μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία υφίσταται τις συνέπειες της πολιτικής Μητσοτάκη. Βεβαίως ένα τμήμα της ακρίβειας είναι εισαγόμενο αλλά διογκώνεται από την συγκεκριμένη πολιτική. Η Χώρα βιώνει τον πληθωρισμό απληστίας. Αισχροκερδούν οι πολυεθνικές στην Ελλάδα πουλώντας τα προϊόντα τους σε πολύ ακριβότερες τιμές. Τα δήθεν «αστρονομικά» πρόστιμα σε αυτές αντιστοιχούν στο 0,009% και στο 0,006% των ετήσιων κερδών τους! Πρόστιμα – «χάδια» του 1 εκατ. ευρώ δεν λειτουργούν αποτρεπτικά.

Βραχυπρόθεσμα, η αντιμετώπιση του προβλήματος της ακρίβειας απαιτεί μηχανισμό ελέγχου του περιθωρίου κέρδους για τις μεγάλες και ισχυρές επιχειρήσεις που βρίσκονται  στο απυρόβλητο. Τα πρόστιμα πρέπει να υπολογίζονται ως ποσοστό επί του τζίρου του παραβάτη, όπως στην Ευρώπη. Να δημοσιοποιούνται τα προϊόντα της αθέμιτης κερδοφορίας και η διάρκεια παραβίασης.

Πρέπει να «σπάσουμε» τις ολιγοπωλιακές δομές της ελληνικής οικονομίας, θεσμοθετώντας εξουσία της Επιτροπής Ανταγωνισμού για αναγκαστική διάσπαση όσων εταιρειών καταχρώνται τη δεσπόζουσα θέση τους, καθώς και αυτόματο αποκλεισμό όσων εταιρειών καταδικάζονται για κερδοσκοπία από τις δημόσιες συμβάσεις για 5 χρόνια σε επίπεδο ομίλου.

Αντί για διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού είδαμε εκπαραθύρωση του κ. Λιανού της Επιτροπής Ανταγωνισμού κι  αντικατάστασή  του από συνταξιούχο δικαστικό μηδαμινής ειδημοσύνης.

Πέραν όλων των άλλων απαιτούνται:

  • Ισχυρή αγορανομική ομάδα.
  • Πλατφόρμα με αλγόριθμο που θα ενημερώνει για τις τιμές από τα σούπερ μάρκετ και θα τις δίνει δημόσια χωρίς καθυστέρηση.
  • Πολιτική αυτάρκειας τροφίμων με κίνητρα για τη μείωση εξαγωγών απαραίτητων τροφίμων.
  • Φορολόγηση υπερκερδών και επιστροφή στην κοινωνία με επιδόματα.
  • Χρήση σύγχρονων χρηματοοικονομικών εργαλείων (παραγωγών commodities) για μείωση κινδύνου (ασφάλιστρα) από διακυμάνσεις τιμών σε χρειώδη αγαθά.
  • Αφαίρεση φορολογητέας ύλης σε Φόρο Εισοδήματος με αποδείξεις αγορών αναγκαίων αγαθών (προσδιορισμένων σε ποσότητα και είδη από την Κομισιόν).

Μείωση ΕΦΚ Καυσίμων και στο πετρέλαιο κίνησης που θα μειώσει και το κόστος διανομής κ.α.

Είναι προτάσεις που τις έχουμε καταθέσει επανειλημμένα στον δημόσιο διάλογο αλλά η Κυβέρνηση κωφεύει. Φαίνεται ότι η “εκλεκτική συγγένεια” που διατηρεί με τμήματα των ωφελουμένων από την  αισχροκέρδεια, την εμποδίζει να τις ακούσει.